tiistai 21. helmikuuta 2017

Ensimmäinen ''kulttuurishokki''

Tää on saletisti jonkinlainen henkilökohtainen ennätys, kun oon jo heti seuraavana päivänä täällä taas aukomassa päätä :D Valehtelisin jos väittäisin ettei opintopisteillä olisi seikkaan vaikutusta, mutta tuntuu oikeastaan aika vapauttavalta idealta pohdiskella ja luoda juttuja tällä hetkellä. Tulevaisuuden tavoitteeksi haluan asettaa yhden postauksen päivätahdin. Ohhoh, että tuli luvattua suuria. I'll try my very best <3

Vaikka Toronto-kokemuksia olen jo purkanutkin, niin jonkin verran on varmasti luvassa myös toisintoa. Yksi mielestäni todella siisti juttu, mikä on varsinkin sosiaaliselle medialle ominaista ja josta haluan ottaa mallia tänne, on top-listojen luominen erinäisistä aihepiireistä. Itse nautin todella paljon esimerkiksi videoista, joissa maailmankuulut kauneusvloggaajat kertovat suosikeistaan ja asettavat niitä parhausjärjestykseen.




Mun TOP 10 - kaupat/brändit/tavaratalot


1. Express
2. Sephora
3. Victoria's Secret
4. Roots
5. Nike Factory Outlets
6. Melanie Lyne
7. Hudson's Bay
8. Dynamite
9. Aerie
10. Old Navy








Samainen idea kuvastaa mielestäni erittäin hyvin nykypäivän länsimaalaista kaikki-mulle-heti-kulutuskulttuuria, josta myös herra Geert Hofstede on samaa mieltä kuuden dimension kulttuurimallissaan. Kanada ja Suomi kokevat hemmottelun sekä vapaa-ajan olevan iso osa elämää: halutaan naattia ja pitää hauskaa. Kyseinen ajattelumalli antoi ensimmäisiä ''shokkejaan'', joita kohtasin tullessani Torontoon. Hofsteden mukaan Suomi hemmottelee enemmän, mutta omat kokemukseni liittyvätkin ehkä enemmän kuluttajakäyttäytymiseen. Yhden nukutun yön jälkeen lähdimme tutkimusretkelle ydinkeskustaan (=downtown), joista ensimmäinen pysäkki oli Eaton Centren ostoskeskus. Tällä ajanjaksolla tunnustan käyneeni yhteensä yli 10 muussakin ostoskeskuksessa ympäri suurkaupunkia, joten datan määrään nojaten voin todeta Suomen olevan kallis maa jossa ihmiset ostavat vähemmän. Täällä Kanadassa myynnin voluumi on hurjaa katsottavaa: alennusmyyntejä on jatkuvasti ja jäsenyyksiä joka lähtöön, jotta voit kerätä pisteitä ja ostaa taas vähän lisää. On dollarikauppoja, joista ihmiset kantavat ulos kärryittäin roinaa ja rompetta. Sitten on suurten brändien täyttämiä outlet-kyliä. Kyllä, KYLIÄ. Nimimerkillä ''Nike's my middle name''. Black Friday ja Boxing Day ihmismassoineen aiheuttivat jonottamista vihaaville suomalaisille päänsäryn, luojan kiitos keskivertoa pidempänä ihmisenä onnistuin haukkomaan happea kaupoissa. Vannon että Hullut Päivät tuntuvat vastedes lasten leikkikerholta. Kultaisin neuvoni kuitenkin Torontoon saapuvalle suomalaiselle on seuraava: älä osta mitään Suomesta matkaasi varten. Mitä tyhjempi laukku tullessa, sen onnellisempana palaat takaisin kotimaahan ilman matkatavaraongelmia.

Todettakoon vielä, että kulttuurishokki tulee aina pysymään kirjoituksissani lainausmerkeissä, koska en tunnista kokemiani asioita negatiivinen ilmiöiksi joka on mielestäni shokille hyvin ominaista. Asiasta voi ja pitääkin esittää eriäviä mielipiteitä, jaa toki oma mielipiteesi, hyvä blogiini eksynyt ihminen! Olen kotiutunut ensimmäisestä päivästä lähtien niin hyvin, että tuntuu kuin sitä olisi asunut täällä vuosia. Niin kliseiseltä kuin se kuullostaakin. Lewis-malli todistaa hivenen teoriaani, sillä Suomi ja Kanada muistuttavat kaaviossa hyvin paljon toisiaan kulttuurillisesta näkövinkkelistä.  Ei ole siis ollenkaan tuulesta temmattua, että Kanada mielletään monesti Amerikkalaisena versiona Euroopasta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti